۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۰۵۰۶۸
به همت مؤسسه رسا؛

سلسله همایش های افول آمریکا برگزار می شود | آغاز به کار دبیرخانه همایش

سلسله همایش های افول آمریکا برگزار می شود | آغاز به کار دبیرخانه همایش
دبیر علمی همایش افول آمریکا از برگزاری سلسله همایش هایی در جهت معرفی ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی افول آمریکا خبر داد و گفت: دبیرخانه همایش نیز راه اندازی شده است.

علیرضا داودی مسؤول پایگاه فقه حکومتی وسائل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری سلسله همایش های «افول آمریکا» به همت خبرگزاری رسا خبرداد و اظهار داشت: مؤسسه رسا در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال گذشته که اعلام کردند آمریکا و به صورت کلی استکبار جهانی در مسیر افول قرار دارد نسبت به تبیین این مسأله در فضای عمومی جامعه احساس مسؤولیت کرد.

آماده سازی طرح کلی افول آمریکا

دبیر علمی همایش افول آمریکا افزود: در همین راستا مؤسسه رسا سلسله همایش هایی را با عنوان افول آمریکا در دستور کار خود قرار داد و جلسات متعددی میان سردبیر و مدیرعامل و کارشناسان این عرصه برگزار شد که موضوعات و زمینه های مختلف کاری و فکری مورد استخراج شده و در قالب طرح کامل به عنوان افول آمریکا مطرح شود.

وی با اشاره به برگزاری این همایش یادآور شد: هدف بلند مدت از برگزاری همایش نشان دادن واقعیتی است که رهبر معظم انقلاب به صورت خلاصه به آن اشاره کردند که آمریکا در سراشیبی افول و سقوط قرار دارد، چون فضای عمومی جامعه همواره وقتی به استکبار جهانی نگاه می کند شاید متوجه جزئیات و ریز موضوعات این مسأله نباشد از این رو وظیفه یک مؤسسه خبری به ویژه در درون حوزه این است که این نکات را برجسته کند که چرا رهبر معظم انقلاب این مسأله را مطرح کردند.

داودی اضافه کرد: به عنوان مثال در تاریخ جمهوری اسلامی زمانی که امام راحل در پیامی به اتحادیه جماهیر شوروی اعلام کردند که این اتحادیه از بین خواهد رفت و به زباله دان تاریخ می پیوندد، خیلی ها درک نمی کردند و بعد از محقق شدن و فروپاشی شوروی معلوم شد که امام راحل نکاتی را می بیند که دیگران از آن غافل بودند.

برگزاری پنج همایش در پنج محور

وی با بیان این که این همایش در پنج محور شکل گرفته است، گفت: اولین محوری که به صورت متمرکز کار خود را آغاز کرده است این است که افول استکبار و در دوران ما آمریکا، نه تها یک مسأله سیاسی بلکه وعده و سنتی که است که قرآن به آن وعده داده است که استکبار و جنود شیطان هیچگاه پایدار نیستند و گروه های مستکبر و پیرو شیطان در سراشیبی سقوط دارند که قوم عاد و ثمود از جمله آن هستند.

مسؤول پایگاه فقه حکومتی وسائل ادامه داد: به همین دلیل در گام اول عنوان همایش را «افول آمریکا؛ سنت و وعده الهی» قرار دادیم و قرار است در نشست اول از محضر حجج اسلام سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم و احمد مراد خانی عضو هیأت علمی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) استفاده کنیم و این اساتید به این موضوع از دیدگاه قرآن می پردازند.

بررسی افول سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا

دبیر علمی همایش افول آمریکا ابراز داشت: این مجموعه نشست ها با همایش اول آغاز می شود و در آینده تمرکز خود را بر دیدگاه های علمی تر قرار می دهد که در سه محور ادامه پیدا می کند؛ عنوان کلی این سه محور «ابعاد افول قدرت آمریکا» است تا از نظر عملی و نشانه های بیرونی آن روشن شود و این سه محور که در سه همایش برگزار می شود افول اقتصادی، افول نظامی و افول سیاسی است که از چشم عموم مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: این باور جدای از این که باید اثبات شود، یک وظیفه بر دوش جریان انقلاب یا حزب الله در طول تاریخ قرار می دهد و آن هم این است که وقتی آمریکا یا استکبار جهانی در سراشیبی سقوط باشد باید به صورت طبیعی نظامی جایگزین آن شود؛ اگر ما به وظایف خود درست عمل کنیم جایگزین آن می تواند نظام الهی باشد همانطور که جامعه ایران و امام خمینی(ره) مسیر درست را طی کردند نظام اسلامی والهی را جایگزین نظام شیطانی طاغوت کردند.

داودی با بیان این که عنوان همایش آخر «افول آمریکا و آینده جهان» است، عنوان کرد: اگر نسبت به افول آمریکا درک و باور داشته باشیم و معتقد باشیم که آمریکا در مسیر سقوط است به صورت طبیعی باید نظامی جایگزین آن شود که مورد پسند خداب باشد؛ این بحث شکل دهنده آخرین همایش از سلسفه همایش های افول آمریکا خواهد بود.

دبیر علمی همایش افول آمریکا تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب همواره از تمدن سازی نوین اسلامی صحبت کردند؛ وقتی ما کلید واژه تمدن اسلامی را در کنار افول آمریکا قرار می دهیم چراغ روشنی برای ما است که اگر آمریکا در مسیر افول است باید تمدنی جدید توسط مسلمان ها شکل بگیرد و جای آن را در سراسر عالم پر کند.

وی خاطرنشان کرد: این پنج محور توسط مؤسسه رسا طراحی شده است و در گام اول یک همایش عمومی طراحی شده و در گام های بعدی از اساتید دانشگاهی و حوزوی استفاده می کنیم که در قالب همایش ها و پیش نشست های علمی صورت می گیرد؛ ما در این همایش از دریافت مقالات در سلسلسه همایش ها و از نظرات اندیشمندان استفاده می کنیم و در کنار آن می خواهیم جریان ادبیاتی و فرهنگی کار هم تولید شود.

تلاش برای تولید ادبیات علمی و هنری

داودی اضافه کرد: ادبیات افول آمریکا هم ادبیات علمی است که در قالب مقالات و یادداشت ها و نشست های علمی شکل می گیرد و هم ادبیات هنری شامل شعر و داستان است که قصد داریم وارد این زمینه هم بشویم و به بحث افول در قالب یک نگاه کلی بپردازیم و از همه ابعاد تولید محتوا داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در جهت برگزاری این همایش تصریح کرد: جا دارد از حجت الاسلام محققی مدیرعامل مؤسسه هم کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم که با درک ضرورت پیشگام شدند و هم با حمایت از کلیت دبیرخانه کاری کردند که ما بتوانیم با فراغ بال فعالیتی داشته باشیم که مفید فایده باشد و به ایجاد یک جریان درون حوزه و بیرون حوزه و تغییر نگاه مردم کمک کند.

مسؤول پایگاه فقه حکومتی وسائل یادآور شد: دبیرخانه همایش افول آمریکا در دستور کار خودش بعد از اعلام موجودیت این است که بتواند از نظرات علمی اندیشمندان استفاده کند و در گام دوم بعد از همایش امشب، تمام ابعاد چهارگانه بعدی در قالب ریز موضوعات علمی قابل بحث را تفکیک کرده و آن را در اختیار اساتید دانشگاه و حوزه قرار بدهد که در تولید علم در این عرصه کمک کنند.

وی با بیان این که دبیرخانه همایش به همواره محور و ریز موضوعات آن تشکیل شده است، گفت: دبیرخانه به صورت ثابت فعالیت های علمی خودش را بعد از همایش اول توسعه می دهد و در یک نشست خبری به همه ابعادی که در آینده شکل می گیرد نیز می پردازیم و از همه اساتید حوزه و دانشگاه نیز برای این کار دعوت می کنیم چراکه بحث افول آمریکا یک کار ضروری است که با مشارکت همدیگر دستاوردهای بیشتری خواهیم داشت./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات